Trzy Złote Maski dla Teatru Polskiego

Na zdjęciu scena z Faraona Mateusz Wojtasiński i Marta Gzowska-Sawicka w Faraonie, fot. Joanna Gałuszka

27 listopada w Operze Śląskiej w Bytomiu wręczono Złote Maski – nagrody dla aktorów i twórców najbardziej interesujących spektakli teatralnych województwa śląskiego w 2022 roku. Trzy statuetki odebrali twórcy związani z Teatrem Polskim w Bielsku-Białej – aktorzy Marta Gzowska-Sawicka i Mateusz Wojtasiński oraz duet artystyczny scenografów BRACIA – Agnieszka Klepacka i Maciej Chorąży.

Złote Maski przyznawane są przez Zarząd Województwa Śląskiego na podstawie propozycji komisji złożonej z ekspertów w dziedzinie teatru. Nagroda ta ma długą tradycję – od 1967 roku Złotymi Maskami nagradzały artystów teatru regionalne media i wojewodowie czterech województw – bielskiego, częstochowskiego, katowickiego i opolskiego. Od 1999 r. nagrodę przyznaje województwo śląskie.

W tej edycji Złotych Masek, członkowie komisji konkursowej obejrzeli 59 spektakli powstałych w teatrach województwa śląskiego w ciągu całego 2022 roku i, po dokonaniu wstępnej selekcji, przyznali 41 nominacji w kategoriach: spektakl roku, spektakl dla młodych widzów, aktorstwo za rolę kobiecą w spektaklach dramatycznych, aktorstwo za rolę męską w spektaklach dramatycznych, aktorstwo za rolę w teatrach lalkowych, aktorstwo za rolę drugoplanową, reżyseria, scenografia, choreografia/ruch sceniczny, nagroda specjalna. Zwykle w każdej kategorii przyznaje się trzy nominacje, tym razem było inaczej – ponieważ nie przyznano żadnej nominacji w kategorii aktorstwo za rolę wokalno-aktorską, nominacji do nagród specjalnych było aż sześć.

Zwykle Złote Maski wręczane są w okolicach 27 marca, kiedy obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Teatru, jednak w tym roku organizator gali – marszałek województwa śląskiego – postanowił poczekać na otwarcie Opery Śląskiej po remoncie i w jej odnowionych wnętrzach przygotować uroczystość. Tradycją jest bowiem, że galę Złotych Masek organizuje teatr, który w poprzedniej edycji miał najlepszy spektakl roku, a był nim balet Sól ziemi czarnej właśnie Opery Śląskiej. Ta zasada złamana została w poprzednim roku, kiedy Teatr Polski w Bielsku-Białej – laureat Złotej Maski za najlepszy spektakl 2020 r. – Złego w reżyserii Piotra Ratajczaka – został pozbawiony możliwości przygotowania gali, która – nie wiedzieć, dlaczego – zorganizowana została w Teatrze Małym w Tychach... 

Tym razem bytomska gala Złotych Masek odbyła się z prawdziwym – choć pewnie niezamierzonym – hukiem…, bo do otwartego orkiestronu sceny wpadły dwie osoby, jedną nawet karetka odwiozła do szpitala.

Przypomnijmy, że bielskie produkcje teatralne uzyskały 10 nominacji w 55. Konkursie Złotych Masek, w tym Teatr Polski aż 8.

W kategorii aktorstwo – rola kobieca w spektaklach dramatycznych – nominowana była aktorka bielskiego Teatru Polskiego Marta Gzowska-Sawicka za monodram Milczenie. O Ewie Demarczyk w reżyserii Tomasza Fryzeła i role: Zewtel w spektaklu Sztukmistrz z miasta Lublina w reżyserii Witolda Mazurkiewicza oraz Sary w spektaklu Faraon w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego. Marta Gzowska-Sawicka została laureatką Złotej Maski.

Podobnie w kategorii aktorstwo – rola męska w spektaklach dramatycznych nominowany i nagrodzony Złotą Maską został Mateusz Wojtasiński z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej za role: Ramzesa w spektaklu Faraon i Jaszy w spektaklu Sztukmistrz z miasta Lublina.

Kapituła konkursu doceniła Złotą Maską w kategorii scenografia – duet artystyczny BRACIA – Agnieszka Klepacka i Maciej Chorąży za scenografię do spektaklu TP Faraon.

Pozostali twórcy bielskiego TP nominowani do Złotych Masek za rok 2022 to: w kategorii aktorstwo – rola kobieca w spektaklach dramatycznych – Barbara Guzińska za rolę Lettycji Douffet w spektaklu Lettycja i lubczyk Petera Shaffera w reż. Pawła Aignera; w kategorii aktorstwo – rola drugoplanowa – Michał Czaderna za rolę Hermana w spektaklu Sztukmistrz z miasta Lublina; w kategorii reżyseria – Cezary Tomaszewski za Faraona; w kategorii scenografia – Damian Styrna za scenografię do Sztukmistrza z miasta Lublina.

Nminację do Złotej Maski miał też Teatr Lalek Banialuka – w kategorii aktorstwo za rolę w teatrach lalkowych dla Radosława Sadowskiego za rolę Szczurka w spektaklu Urodziny w Nigdylandii… Marty Guśniowskiej w reżyserii Agnieszki Błaszczak.

W kategoriach spektakl roku i spektakl dla młodych widzów nominowane były Faraon Teatru Polskiego i Zakazane dzieci – opowieść Korczakowska Banialuki. Ostatecznie Złote Maski otrzymały Kandyd, czyli optymizm Voltaire'a w reż. Rafała Szumskiego Teatru im. Adama Mickiewicza w Częstochowie oraz Ballady i romanse w reż. Jerzego Jana Połońskiego i Marty Wiśniewskiej w Teatrze Dzieci Zagłębia im. J. Dormana w Będzinie.        

Mateusz Wojtasiński z TP otrzymał też nagrodę im. Adama Baumanna dla Młodych Aktorów katowickiego oddziału Związku Artystów Scen Polskich.

Gratulujemy! 

oprac. wag    

 

 

Na zdjęciu Marta Gzowska-Sawicka
Marta Gzowska-Sawicka w spektaklu Milczenie. O Ewie Demarczyk, fot. Emilia Klejmont

 

Na zdjęciu spektakl Faraon
Spektakl Faraon ze scenografią duetu artystycznego scenografów BRACIA – Agnieszka Klepacka i Maciej Chorąży, fot. Paweł Sowa UMBB/Wydział Prasowy

 

Na zdjęciu Mateusz Wojtasiński
Mateusz Wojtasiński jako Jasza w spektaklu Sztukmistrz z miasta Lublina, fot. Paweł Sowa UMBB/Wydział Prasowy